maandag 13 april 2015

De betekenis van het toekomstscenario voor Avans

Het is goed om eens te kijken in hoeverre de onderwijsinstelling waar ik werkzaam ben al klaar is voor het toekomstscenario dat we met ons leerteam geschetst hebben.

Wanneer ik kijk naar ons scenario over het flexibel leercentrum, dan laten we daar binnen Avans Hogeschool in sommige opzichten al aardig wat zien. Vooral de samenwerking met het werkveld is een iets wat bij Avans hoog in het vaandel staat. Het werkveld wordt veelvuldig en op allerlei manieren betrokken bij ons onderwijs. In het flexibel leercentrum zal deze wisselwerking tussen onderwijs en werkveld nog veel groter zijn.
Recentelijk is er een onderzoek uitgevoerd over "Avans2020": wat hebben we binnen Avans Hogeschool nodig om klaar te zijn voor het onderwijs van 2020? Hier kwamen een aantal interessante topics naar voren:

  • meer inspirerende docenten
  • betere ict faciliteiten
  • flexibele roosters
  • multidisciplinair samenwerken
Dit zijn allemaal kenmerken van het flexibel leercentrum van 2030, wat betekent dat Avans op deze punten nog wat te doen heeft:) In mijn SWOT analyse noem ik enkele van deze punten ook al. In de professionalisering van collega's zou ik adviseren aandacht te besteden aan de rol van docent als coach. Veel kennisvakken worden nog erg klassikaal en docentgestuurd gegeven. Kijken naar de toekomst moet hier nog een grote slag gemaakt worden in de rol van zowel student (verantwoordelijk voor eigen leerroute)  als docent (coach, veel meer individueel gericht i.p.v. docent). Een mooie uitdaging die we op korte termijn al kunnen aangaan wat mij betreft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten